ChatGPT x Credit Management

ChatGPT x Credit Management

Artificial Intelligence (AI) technologie heeft steeds meer impact op ons dagelijks leven, van het herkennen van gezichten op onze smartphones tot het personaliseren van onze online shopping ervaringen. En hoewel je je dáár misschien al bewust van was: niets heeft de razendsnelle ontwikkeling van de techniek zo zichtbaar gemaakt als de recentelijke opmars van taalassistent ChatGPT. Zou deze vorm van AI ook een belangrijke rol kunnen spelen in het verbeteren van je klantcontact rondom facturen? In dit artikel bespreken we vijf mogelijke toepassingen van ChatGPT, die bijdragen aan een efficiënter en effectiever credit management proces.

ChatGPT: waar we het over hebben

Eerst een stapje terug. Wellicht ten overvloede, maar wat is ChatGPT precies? ChatGPT (waarbij het laatste deel staat voor Generative Pretrained Transformer) is een indrukwekkend taalmodel, dat is ontworpen om mensachtige reacties te genereren op basis van gegeven input. Het is veel meer dan een gewone chatbot en biedt een scala aan mogelijkheden op het gebied van taalverwerking en kunstmatige intelligentie. 

Met ChatGPT kun je niet alleen een simpel antwoord krijgen op je vragen, maar ook gedetailleerde en verrassend slimme antwoorden, die soms zelfs beter zijn dan die van een mens. Zo kun je bijvoorbeeld vragen om een recept te maken met ingrediënten uit je koelkast, een complexe code voor je website te schrijven of helpt de tool je dit jaar wél met een Sinterklaasgedicht van 5 kantjes te verschijnen op pakjesavond. ChatGPT is een game-changer in de wereld van kunstmatige intelligentie en biedt talloze mogelijkheden voor innovatieve toepassingen in verschillende, zo niet alle, sectoren.

Maar kun je die technologie ook inzetten om je credit management proces nog soepeler te laten verlopen? We nemen je mee langs een paar mogelijke toepassingen.

Chat GPT x klantenservice chatbot

ChatGPT kan getraind worden om te reageren op veelgestelde vragen van klanten over betalingen, facturen en andere gerelateerde zaken. Door het inzetten van ChatGPT als brein achter je klantenservice chatbot, kun je de responstijd verkorten en de werkdruk op je klantenservice verminderen. Ook als je nu al gebruik maakt van een chatbot oplossing, kan het lonen om te testen met ChatGPT; de bijzondere taligheid van de responses zou zomaar een boost aan de klantbeleving kunnen geven.

Hoe dan?

Je realiseert dit met een chatbot die ChatGPT ondersteunt. Vervolgens moet ChatGPT getraind worden op de veelgestelde vragen en antwoorden van klanten. De chatbot kan dan geprogrammeerd worden om de juiste antwoorden te geven wanneer klanten de getrainde vragen stellen. Als de chatbot niet in staat is om de vraag te beantwoorden, kan deze automatisch worden doorgestuurd naar een medewerker op je klantenservice. Zo kun je je menselijk kapitaal in blijven zetten waar dat van meerwaarde is; bij klanten die écht die persoonlijke hulp nodig hebben. De inzet van AI leidt dan tot tevreden klanten én gemotiveerde medewerkers.

ChatGPT + voorspelling betaalgedrag + herinneringen

Je kunt ChatGPT ook gebruiken voor het analyseren van betaalgedrag en het voorspellen van toekomstige betalingsproblemen. Hiervoor train je de tool op historische gegevens van klanten en betalingsgedrag. Op basis van deze informatie kan de tool patronen herkennen en voorspellingen doen over toekomstige betalingen. Deze voorspellingen kunnen worden gebruikt om klanten tijdig te waarschuwen voor eventuele problemen en om betalingsregelingen voor te stellen die passen bij hun specifieke situatie. Dat proces heb je misschien al (deels) geautomatiseerd, maar daarbij gaan nu nog grote groepen klanten door één en dezelfde mal. Door dit proces te automatiseren met de inzet van ChatGPT, kun je veel verder de diepte ingaan en echt die persoonlijke touch toevoegen. Want hoe mooi is het als je in je mail kunt refereren aan het feit dat dit de eerste betaalachterstand is?

Hoe dan?

Om dit te implementeren, moet ChatGPT worden getraind op de juiste datasets en moeten er technische koppelingen worden gemaakt tussen de tool en de systemen die de relevante gegevens bevatten, zoals je CRM, je boekhoudsysteem en je mailoplossing. Daarnaast moeten er duidelijke richtlijnen worden opgesteld voor het gebruik van de voorspellingen van ChatGPT en moeten medewerkers worden getraind in het gebruik van de tool en de interpretatie van de voorspellingen. Een proces waarbij je kundige collega de laatste controle doet, valt natuurlijk zeer aan te raden, om nog te zwijgen over de privacy implicaties.

De olifant in de kamer: privacy

We stipten het al een aantal keer aan in dit artikel; privacy. Want welke toepassing je ook ziet voor ChatGPT in combinatie met al jouw klantcontact rondom facturatie: er vindt een uitwisseling plaats van gevoelige klantgegevens. Het model getraind is op grote hoeveelheden data, waardoor er een risico is dat persoonlijke informatie onbedoeld wordt opgeslagen en gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het bedoeld is. Dit kan leiden tot schending van privacy en zelfs tot identiteitsdiefstal.

Ook wanneer je gebruik maakt van de API en ChatGPT dus ‘loslaat’ op je eigen netjes beveiligde database, vindt er uitwisseling plaats met servers in de US, waarop de modellen van de tool draaien. De tool zegt daar desgevraagd zelf over: “Het is echter belangrijk om te begrijpen dat hoewel OpenAI maatregelen neemt om de gegevens die via de API worden verwerkt te beschermen, er altijd een risico bestaat bij het delen van gegevens via externe services. Het is raadzaam om de documentatie en beveiligingsrichtlijnen van OpenAI te raadplegen voor specifieke details over de bescherming van gegevens via de API.” of zelfs: “Als je gebruikmaakt van de OpenAI API, worden de gegevens die je naar de API stuurt, inclusief eventuele query’s of verzoeken, over het algemeen niet openbaar gemaakt.” Juist. Over het algemeen. Dat klinkt niet per se bemoedigend.

Aanleiding om bijvoorbeeld in Italië eerder al ChatGPT aan banden te leggen. Daar komt bij: het model is in essentie ontwikkeld om getraind te worden op basis van input. Om dus de input te onthouden en zo steeds weer betere output te genereren. Dat leidde al tot problemen bij Samsung, waarbij ChatGPT met kritieke code en andere gevoelige bedrijfsinformatie werd gevoed, waardoor die data nu onderdeel van het model is. Eenmaal opgegeven, is er op dit moment eigenlijk nog geen goede manier om data weer terug te trekken uit het model.

En nu?

Van een olifant naar een dode mus: ja, door de inzet van ChatGPT in het betaalproces, wordt het in potentie mogelijk om betalingsproblemen sneller en efficiënter op te lossen. Maar op grote schaal klantinformatie ontsluiten? Daarvoor is het op z’n minst nog te vroeg. Daar komt bij dat naast discussies omtrent privacy, óók de nodige noodzakelijke ethische discussies moeten worden gevoerd over welke invloed AI moet hebben op processen met financiële gevolgen voor jouw klanten.

Wat dan wel?

Ook zonder persoonsgegevens uit te wisselen, kan het taalmodel je nu al helpen. Want wat dacht je van het opstellen van een goede tekst voor je betalingsherinnering? Of het teruggeven van je juiste Excelformule voor je begroting? Of het schrijven van een blog als deze? Bovendien zorgt de hype rondom ChatGPT ervoor dat je ook voldoende inspiratie kunt halen uit de toepassingen. Welke daarvan kun jij vertalen naar je eigen praktijk? Op je eigen, goed beveiligde systemen? ChatGPT is je virtuele collega, die jou adviseert, redigeert en zaken voor je uitwerkt. Artificial Intelligence is hoe dan ook ‘here to stay.’ .

Samen verkennen hoe onze inzichten jouw klantcontact naar een volgend niveau kunnen brengen? Neem contact op met Roel Boeder (r.boeder@certin.nl of 06 11 64 50 75) en ontdek vandaag nog hoe wij jouw klanten helpen aan een nóg soepeler Collections proces.