Klaarstomen & doorstromen: intern doorgroeien bij Certin

Klaarstomen & doorstromen: intern doorgroeien bij Certin

Met een grote groep operationele collega’s die elke dag weer dat klantcontact over facturen voeren, beschikken we bij Certin altijd over een mooie pool aan talent. Niet zo gek dus dat de blik bij het invullen van een vacature altijd eerst intern is gericht, voordat we buiten de deur op zoek gaan naar een nieuwe collega. In dit artikel geven we je graag een kijkje achter de schermen hoe we collega’s klaarstomen voor de volgende stap én laten we ze zelf aan het woord.

Binnenkomen bij Certin

Certin kent een uitgebreide onboarding voor elke collega die klantcontact over facturen komt verzorgen. Daarover schreven we eerder hier al eens een uitgebreid artikel. Of het werk nu vanuit huis of op kantoor gebeurt: via een zorgvuldig uitgestippeld pad, werken we door middel van structurele feedback en training continu aan het opleiden van echte specialisten.

In dit vast omlijnde traject komen gesprekstechniek trainingen voorbij, een Masterclass Psychologie achter schulden én verdiepende projectinhoudelijke trainingen. Zo ontwikkelen onze collega’s zich in een tijdsbestek van ongeveer een jaar tot experts op het gebied van alle factuurvragen die klanten kunnen stellen. Naast de inhoudelijke verdieping, is er ook sprake van verbreding: onze medewerkers debiteurenbeheer worden op steeds meer opdrachtgevers getraind, om zo hun kennis én werkplezier te vergroten.

Doorgroeien bij Certin

Niets is mooier: tijdens het bewandelen van het trainingstraject, zien we regelmatig talent ontspruiten. Collega’s die niet alleen ijzersterk zijn geworden in het voeren van lastige gesprekken over geld, maar ook in staat blijken die vaardigheden over te brengen op andere collega’s in de lijn. Of die blijken een scherp oog te hebben voor het maken van een goede planning. Die de gesprekstechnieken óók goed in blijken te kunnen zetten bij het werven van nieuwe collega’s. 

Doorgroeien is bij Certin geen loze belofte: 90% van onze staffuncties wordt bemand door collega’s die bij Certin gestart zijn in een andere functie. Dan praat je niet meer over toeval.  

In de lijn > de lijnen uitzetten

Tijd om het eens aan ervaringsdeskundige te vragen. Patrick Kamerman startte als in 2019 als Telecollect Medewerker, om na vier maanden door te groeien in de rol van Traffic Manager. Een rol waarin Patrick op dagelijkse basis leert het contactaanbod af te stemmen op de aanwezige medewerkers én hun skillset.  “Ik heb daarin vooral geleerd om alle belangen te wegen. Dus hoe zorg je ervoor dat je de doelstellingen van klanten behaalt terwijl je collega’s in de lijn zo goed en plezierig mogelijk worden ingezet?”, vertelt Patrick over die werkzaamheden. 

Elke shift ervoor zorgen dat alle klantcontacten zo efficiënt mogelijk wordt afgehandeld met de beschikbare mensen dus. Maakt dat zijn stap naar het plannen van de beschikbaarheid van collega’s, in zijn nieuwe rol als Workforce Manager een logische? Patrick vindt van wel: “Het ligt in het verlengde; ook nu ben ik weer aan het kijken naar de bezetting, beschikbare uren en de vaardigheden van mijn collega’s. Alleen niet meer op dagbasis, maar weken vooruit. Omdat ik in de dagelijkse praktijk zo goed heb ervaren wat die keuzes in een shift kunnen betekenen, weet ik extra goed waar ik rekening mee moet houden voor een planning op langere termijn”. 

Hoe beleeft Patrick de belofte dat je bij Certin intern kunt doorgroeien? “Het is een snelgroeiend bedrijf, waardoor er regelmatig nieuwe mogelijkheden ontstaan. Iedereen maakt daarbij kans: ik heb geen achtergrond in Workforce Management, maar wel de kans gekregen om me dat eigen te maken. Niet je ervaring, maar hoe je je manifesteert op de vloer: dat bepaalt of je een volgende stap kunt nemen. In mijn beleving is er geduld, tijd, én ruimte. Alle deuren staan altijd open voor vragen!”

Beleid

Is het voorbeeld van Patrick exemplarisch voor hoe we bij Certin kijken naar begeleiding en opleiding? We vragen het Alper Ozdemir, als Operationeel Manager verantwoordelijk voor de inhoudelijke ontwikkeling van zijn collega’s bij Certin. “Zoals dat bij Patrick is gelopen is absoluut geen toeval, maar een goede weergave van hoe we het aanpakken. We richten onze blik intern én kijken naar hoe iemand zich profileert bij Certin. Natuurlijk kijken we óók naar wat iemand al kan, maar nog veel liever naar wat iemand wil. Onze huidige beste coaches, trainers en trafficers komen oorspronkelijk uit de zorg of de IT. Als we alleen naar papieren hadden gekeken, hadden ze niet op deze plek gezeten. We kijken dus graag naar of we je iets kunnen leren, natuurlijk binnen een redelijk tijdsbestek.” legt Alper enthousiast uit. 

Glimlachend vervolgt hij: “Mijn eigen pad bij Certin is wat dat betreft niet heel anders. Ik ben in 2012 begonnen met bellen en heb sindsdien altijd mooie kansen gekregen: van (Dedicated)Team Manager naar Kwaliteit Manager en van daaruit naar Operationeel Management. Een hele toffe rit, waarbij ook bij mij altijd werd gekeken naar potentie, inzet en loyaliteit. Te gek dat ik alweer heel wat jaar mijn zelf doorgemaakte ontwikkeling mag inzetten voor de ontwikkeling van anderen! ” 

Vacatures bij Certin

Zoveel is wel duidelijk; bij Certin zoeken we het dus graag in de eigen gelederen. Maar we begrijpen ook; soms is het juist raadzaam om de blik te verruimen. Om op zoek te gaan naar een frisse blik van buitenaf, naar die nieuwe collega met een hele specifieke expertise. Dat is waarom je altijd staf vacatures zult terugvinden op onze website. 

Zo zoeken we op dit moment bijvoorbeeld naar een Team Manager, iemand die elke dag weer probeert het beste resultaat uit campagnes te halen. Of misschien is de functie van Client Service Manager, waarbij jij eerste aanspreekpunt bent voor onze aansprekende opdrachtgevers, wel wat voor jou? Functies waarin je in ieder geval óók weer een grote bijdrage kunt leveren aan het opleiden van, jawel, onze eigen talenten!

Sparren over de beste aanpak voor jouw klanten in achterstand? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.