De uitdagingen van onze afdeling Sales

Certin is specialist in het persoonlijke contact binnen het debiteurentraject. Hiervoor bellen wij uit naam van onze opdrachtgever naar niet- of laat-betalende klanten. Hoewel elke opdracht weer anders is, omdat elke opdrachtgever zijn eigen visie en wensen heeft over invorderen, is ons doel altijd hetzelfde. Namelijk: klanten laten betalen én de relatie met die klant behouden. Hoe wij tot een samenwerking komen met onze opdrachtgevers, vertel ik je graag in deze blog.

Ik ben Sabine Jansen en ik ben bij Certin al 7,5 jaar werkzaam als Key Account Manager Binnendienst. Voor deze functie benader ik organisaties waarvan ik benieuwd ben hoe zij hun debiteurentraject hebben ingericht. Dit zijn vaak de grotere spelers die veel investeren in het werven van nieuwe klanten. Voor deze bedrijven, en eigenlijk alle bedrijven, is het zonde om bij een betalingsachterstand een klant kwijt te raken. Onze incassoservice is dan ook gericht op klantbehoud!

Kijken naar verbeterpunten
Is het eerste contact gelegd, dan kijk ik of er binnen het huidige traject verbeterpunten zijn. Natuurlijk hoop ik tot een samenwerking te komen, maar ik kijk ook of er behoeftes zijn waar ik meteen bij kan helpen. Want net als in mijn persoonlijke relaties vind ik het belangrijk om iets te kunnen doen voor anderen en interesse te tonen in verhalen van mensen. Dit is wat mij betreft óók de basis voor een klantrelatie.

Raakvlakken in visies
Uiteraard willen we graag een opdracht binnenhalen, maar een project kan alleen slagen als er raakvlakken in visies zijn. Klikt het met een prospect, dan volgt vaak een afspraak waarop we mogen navragen wat de ontwikkelingen zijn. Bij een grotere organisatie neemt de besluitvorming voor het uit handen geven van het debiteurentraject behoorlijk wat tijd in beslag. Er zitten zoveel schijven tussen. Voor mij dan ook elke keer weer een uitdaging om die persoon te mogen spreken, die de beslissingen neemt.

Juiste timing is cruciaal
In het verleden was een afspraak makkelijker gemaakt en zat er minder tijd tussen de eerste kennismaking en de start van een project. Tegenwoordig merk ik dat het besluitvormingstraject
langer duurt. Om een salestraject niet te lang te laten sudderen, is de juiste timing in de opvolging daarom cruciaal.

Als er eenmaal een afspraak is gemaakt, gaat één van onze accountmanagers naar de organisatie toe en vertegenwoordigt ons bedrijf. Afhankelijk van het doel van de afspraak gaat het gesprek over iets wat er nu speelt, of stellen we onze organisatie eerst voor.

Van koers veranderd
In de jaren dat ik bij Certin werk is de organisatie van koers veranderd. Waar wij ons voorheen richtten op incassodiensten, ondersteunen wij nu in het pre-incassotraject en nemen wij zelfs het gehele debiteurentraject uit handen. Daarnaast bieden we incompany trainingen aan op de eigen locatie. Want sommige organisaties houden liever alles intern. Zo kunnen klanten toch gebruikmaken van onze expertise in het persoonlijke contact bij een betalingsachterstand. En met deze uitbreiding vergroten wij meteen de kans op een afspraak. Prospects kunnen hierdoor immers meerdere kanten met ons op!

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met mij op of kijk op onze website.

 

– Sabine Jansen –

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *