Team Nationale Ombudsman op bezoek bij Certin

Team Nationale Ombudsman op bezoek bij Certin

Eerder deze maand bracht het onderzoeksteam van de Nationale Ombudsman een bezoek aan Certin, om in de praktijk te kunnen ervaren hoe de Gemeente Haarlem en Zandvoort actief in contact treden met burgers in achterstand. Doel van dit bezoek was informatie te vergaren voor een later dit jaar te verschijnen rapport over de stand van zaken van vroegsignalering en aanpak van schuldenproblematiek bij de verschillende gemeentes in Nederland. Een kort verslag van dit bezoek.

Gemeente Haarlem

Het team van de Ombudsman begon de dag op locatie bij de gemeente Haarlem, om daar de eerste stand van zaken met betrekking tot vroegsignalering door te nemen.  Daarbij werd ingezoomd op een aantal dossiers: wat voor contact en hulp vinden er in de praktijk precies plaats? Na de lunch verplaatste het team van de Ombudsman zich, samen met de betrokkenen vanuit de gemeente, naar het kantoor van Certin. Certin is sinds vorig jaar als externe partner betrokken bij het het contact met inwoners met betaalachterstanden in de gemeenten Haarlem en Zandvoort.

Gesprekken luisteren

Bij Certin werden vervolgens een aantal gesprekken beluisterd, om een concreet beeld te krijgen van hoe inwoners reageren op het contact rondom achterstanden. In de gesprekken wordt doorverwezen naar de juiste hulpinstanties, als dat nodig blijkt. Ook als inwoners geen hulp nodig hebben of wensen, wordt er doorgaans positief gereageerd op het telefoontje: “Wat goed dat jullie hierover in contact treden,” zo laat een gebelde Haarlemmer weten aan een Certin medewerker. Actief in contact treden loont. 

Een bijzondere aanpak

Vroegsignalering wordt in veruit de meeste gemeenten nog opgepakt door de gemeenten zelf. De aanpak van Gemeente Haarlem met Certin is daarom een interessante case die laat zien welke voordelen er kunnen worden behaald met de inzet van een externe partner. Met name op het gebied van het bereiken van inwoners, kunnen door de inzet van callcentertechniek, efficiencyslagen worden behaald ten opzichte van uitvoering door gemeenten zelf.

Onderzoek

De uitkomsten van het onderzoek van de Nationale ombudsman worden eind dit jaar verwacht. Met het onderzoek hoopt de ombudsman meer inzicht te geven in de knelpunten die burgers én gemeenten in de praktijk ervaren bij vroegsignalering en daarvoor oplossingsrichtingen aan te dragen.

Bij Certin bellen we elke dag inwoners met een betaalachterstand. Wij krijgen de burger wél aan de lijn, ook als je geen telefoonnummers hebt. Ontdekken wat Certin kan betekenen voor jouw gemeente? Neem dan vooral vrijblijvend contact met ons op.